De 7 redenen om je website te testen

Eerst even De Open Deur. Regelmatig testen van je website doe je ten eerste om te weten hoe het staat met de vijf belangrijkste kwaliteitscriteria van je website (beschreven door Renata Verloop in haar overzichtelijke artikel op Frankwatching). Kies altijd zorgvuldig je testmethode, als je weet op welke aspecten je wil gaan testen. Zo werk je continu aan verbetering van je website. Maar testen heeft nog meer voordelen, zowel voor je organisatie als voor jou als webprofessional.

1. Meten is weten

Meten is weten. En weten wat je doet en kunnen vertellen waarom je iets doet, zorgt ervoor dat je onderbouwde beslissingen kunt nemen. In discussies met anderen helpt het je wanneer je met onderbouwing kunt aangeven waarom een vormgeving of een bepaalde techniek niet geschikt is. Het doen van een test en interpreteren van de uitkomsten geeft je die onderbouwing.

2. Je maakt je werk zichtbaar

Het doen van testen en het systematisch rapporteren erover zorgt dat je kenner wordt van je site en dus expert binnen je organisatie. Wanneer je aan de slag gaat met verbeteringen, zorg je er meteen voor dat die in verband worden gebracht met je werk. Het gaat er niet om jezelf op de borst te kloppen, het gaat erom dat je bij je interne opdrachtgevers draagvlak en begrip creëert. Dit artikel van Okke Amerongen op Frankwatching vertelt je hier meer over.

3. Je betrekt je interne stakeholders bij je werk

Als je wilt gaan testen hoe je website het doet op een mobiele telefoon of tablet, doe het dan niet zelf, maar laat je burgemeester, bestuurder of manager of wie dan ook het doen. Geef de gemeenteraad een tablet en kijk wat er gebeurt! – (tweet van Iacobien Riezebosch)

4. Je bekijkt het eens van de andere kant

Een test laat zien hoe anderen kijken naar je website. Of hoe je website het doet met andere browsers en hardware dan die jij gewend bent. Het doen van tests geeft je de frisse blik die je nodig hebt om je werk goed te doen.

5. Testen bespaart tijd

Zeker als je aan de start staat van een webproject, is testen vanaf het eerste begin cruciaal. Zelfs de kleinste test kan – wanneer je deze goed doet – ervoor zorgen dat je aan het eind van de rit geen zaken helemaal weer opnieuw moet doen.

6. Je bespaart geld

Hoewel je heel veel geld kunt besteden aan testen en bureaus inhuren, kun je ook met weinig middelen en tijd heel veel waardevolle informatie naar boven halen. Dat wil niet zeggen dat ik afraad om bureaus in te huren, integendeel, maar als je het budget niet hebt, hoef je het testen niet te laten. Wanneer je wil weten hoe mensen je website ervaren, dan is een test met één persoon beter dan helemaal geen test.

7. Je borgt kwaliteit

Voor de meeste tests heb je geen laboratorium nodig. Soms heb je genoeg aan een mobiele telefoon, een tablet, wat andere browsers dan je eigen standaardbrowser en een paar testpersonen die je tekst lezen en beoordelen. En wat online tools. Hoe simpel dit ook lijkt, de uitkomsten van deze tests zorgen er hoe dan ook voor dat je de kwaliteit van je website kunt verbeteren. Hierbij wil ik nog wel een belangrijke kanttekening plaatsen: testen is meer dan wat links door online tools gooien, het gaat om de zorgvuldige interpretatie van de gegevens. Zorg dat je weet wat je doet en waarom je het doet.

Niet de meningen, wel de feiten

Testen, zo heb je gezien is meer dan alleen maar experimenteren en rapporteren. Het doen van tests zorgt ervoor dat je kenner wordt van je eigen website. En dat je steeds kritisch naar je eigen werk kunt kijken. Met een frisse blik. Want goed webbeheer gaat tenslotte niet over meningen, maar over het sturen en bijstellen op basis van de feiten. Dit zegt Gerry McGovern: Manage the facts, not opinions. Dan kun je de feiten maar beter paraat hebben.

Nog niet helemaal overtuigd? Heb je aanvullingen? Deel ze hieronder!

Geef een reactie

Hoe kunnen we helpen?

Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Meer weten over onze werkwijze? Stel ons je vraag!

Bel ons op 050 260 01 66

Geknipt voor jou

Welke boeken en blogs lezen we? Welke video's zijn echt meer dan het kijken waard? We hebben ze voor jou op een rijtje gezet.

Naar de bibliotheek