Weg met de contentmanager

Er zijn veel te veel contentmanagers en contentcoördinatoren in Nederland. Ze doen niets behalve vergaderen en collega’s lastig vallen om teksten aan te leveren. Ze schuiven met irrelevante teksten en met een beetje geluk maken ze webteksten beter leesbaar. Die vervolgens meestal nooit door iemand anders dan de schrijver gelezen worden. Met goed webbeheer doe je meer in minder tijd. Omdat nutteloze content simpelweg niet hoeft te bestaan. Dus ook niet gemanaged hoeft te worden.

Het probleem met de klassieke contentmanager is dat deze denkt dat content king is. Ja, content moet goed zijn; de kwaliteit is een noodzakelijke voorwaarde. Maar niets meer dan dat. Alle content moet een doel bereiken, moet de lezer in beweging krijgen. Is er niet zo’n doel, dan is de content dus meestal ook niet nodig.

Je lezer heeft een probleem, je tekst biedt de oplossing

Perfecte content is dus niet het doel, maar het middel. Het doel is dat bezoekers zo snel mogelijk hun taken online kunnen uitvoeren. Content, en dus een tekst, moet antwoord geven op het probleem dat de lezer heeft.

Websites draaien niet om het managen van de content, maar om het organiseren van bezoekerstaken mét behulp van die perfecte content.

Door vervolgens content niet als doel te stellen, maar de taak, merk je dat je afscheid kunt nemen van heel veel content waar die bezoeker anders doorheen mag worstelen op zoek naar het antwoord. Want de bezoeker wil niet weten in welk kader een subsidie tot stand is gekomen, maar wil weten wat de voorwaarden zijn om iets aan te vragen om daarna alles online te regelen.

Taken managen in plaats van content managen scheelt tijd! Want dat betekent dat de content die níet te maken heeft met belangrijke taken ook niet gemanaged hoeft te worden. Dat je ook niet steeds mensen op afdelingen hoeft lastig te vallen om ‘hun content bij te houden’. Of bij het management hoeft te klagen dat ‘niemand met het web bezig is’. Dat klopt! Want dat is deze zeurende contentmanager eigenlijk ook niet

Goed webbeheer begint dus met het afscheid nemen van goedbedoelde inhoud die niets bijdraagt aan het nut en plezier van je bezoeker. En verder omvat het werk voor tachtig procent het simpelweg produceren (ja, schrijven dus) van relevante content. En het schrappen van wat weg moet omdat je lezer daar blij van wordt.

Want laten we dat even vaststellen: de website maak je niet voor jezelf. Of voor je projectleider of bestuurder. Maar de site beheer je voor de bezoeker, de inwoner. De burger of klant. Die iets online wil doen. Lezen. Regelen. Nu. Meteen. En anders niet.

En laat dat nou de ambitie zijn van iedere klantgerichte (overheids)organisatie met een website. Online dienstverlening verbeteren. Dus, webmanager/contentmanager/ coördinator: waar wacht je nog op?

Geef een reactie

Hoe kunnen we helpen?

Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Meer weten over onze werkwijze? Stel ons je vraag!

Bel ons op 050 260 01 66

Geknipt voor jou

Welke boeken en blogs lezen we? Welke video's zijn echt meer dan het kijken waard? We hebben ze voor jou op een rijtje gezet.

Naar de bibliotheek