Het geheim van de overheidswebsite, dat ben jij

Deze tekst schreef ik als intro op het boek ‘Het geheim van de overheidswebsite’. Het verdween op de snijtafel, maar ik wou het je niet onthouden. Het boek zoals ik het heb uitgewerkt is een cyclisch boek waarbij het niet uitmaakt waar je begint met lezen. Voor je werk is dat net zo. Soms moet je beginnen met denken, soms met doen. Soms begint het met adviseren. Maar altijd begint het met nadenken over wat je niet meer moet doen.

Waarom dit boek?

In de jaren negentig was het runnen van een overheidswebsite een overzichtelijke zaak. Je noemde het een project, benoemde een projectleider, nam een cms dat voorhanden was (meestal van de bekende leverancier), kocht content uit een digitaal loket, maakte een vormgeving, zette het logo van je organisatie erop en plaatste of migreerde de teksten die voorhanden waren. Na de feestelijke opening, het persbericht en de ceremoniële handeling kon iedereen dan weer verder met de orde van de dag. De vertrekkend projectleider vroeg gewoon wat ambtenaren of ze het in de gaten wilden houden als de tarieven veranderden. Voor de zekerheid zette de jurist er nog een disclaimer erbij, en afdeling Communicatie deed de persberichten. De webmaster regelde het verder wel.

Zo was het. Zo kon het. Zo mocht het. De website in de jaren negentig was bedoeld voor eenrichtingsverkeer. En een website kon je organiseren als project. Launch and leave.

Maar de tijden zijn veranderd. De website van nu is een instrument voor interactie én transactie. Een website managen, runnen, coördineren, volschrijven en opruimen: dat is een continu proces dat zich nog het meest laat vergelijken met het uitgeven van een krant.

Nooit is het werk van een webprofessional werk af. Want een website onderhoudt zichzelf niet. En je contentmanagement systeem doet dat ook niet voor je, hoeveel prachtige mogelijkheden er ook op zitten. Een overheidswebsite beheren vraagt continu je aandacht. Kennis, kunde, creativiteit. Plus een flinke dosis gezond verstand en adviesvaardigheden. Elke dag weer.

Maar ho, stop. Jij weet dat onderhoud van een website hard werken is, maar het lijkt alsof je collega’s en opdrachtgevers nog in de jaren negentig verkeren? Jij maakt je druk over toegankelijkheid en de Webrichtlijnen maar in de hele organisatie is niemand die er ook maar iets over heeft vernomen? Jouw management denkt bij het kopen van een CMS dat alles daarna zich als een wonder zal voltrekken? Jij hebt het gevoel dat het maar niet doordringt dat het nu de hoogste tijd is om het anders te doen? Dan is dit boek voor jou.

Het geheim van de overheidswebsite is geschreven voor de webprofessional die onderkent dat de website van strategisch belang is geworden. En die van de overheidswebsite bovendien een prettige plek wil maken. Voor bezoekers. En voor de mensen die eraan werken.

Dit boek is voor de professional die bouwt aan een website waar mensen vinden wat ze nodig hebben en kunnen regelen wat ze willen regelen. Een website die goed te onderhouden is binnen randvoorwaarden zoals tijd en geld en waar de organisatie achter kan staan, zelfs trots op kan zijn. Eentje die voldoet aan de hoogste standaarden voor toegankelijkheid, voor iedereen, ongeacht vaardigheden, hardware of software.

Het Geheim van de Overheidswebsite helpt je met het stap voor stap verbeteren van je website. Door het zelf te doen. Door alles te weten wat er bij beheer komt kijken. Door expert te worden en dat uit te stralen om zo beter onderbouwde adviezen te kunnen geven. Door er eens iets in je organisatie over het succes of de problemen van je site te vertellen en er iets over op te schrijven. Want je hoeft geen expert te zijn om iets op te kunnen schrijven, je wordt het door het te doen.

We leiden je in de hoofdstukken langs de verschillende aspecten die bij je werk komen kijken: het hoe en waarom van een perfecte website, het vaststellen van je visie op internet, organiseren van de webredactie, creëren van content, testen of analyseren. Het maakt daarbij niet uit waar je in het boek begint. Het beheer en onderhoud is tenslotte een cyclisch, iteratief proces. Steeds wordt het beter. Stap voor stap. Dat is het doel. Wat je eerste stap is? Ons advies is om bij het begin te beginnen. En als je niet weet wat het begin is, dan start je op de plek waar je nu bent. Vandaag nog.

Veel plezier en succes!

2 reacties op “Het geheim van de overheidswebsite, dat ben jij

  1. Amber Schutteman says:

    Hoi Wiep, ik ben benieuwd naar het boek Geheim van de overheidswebsite, maar de link is helaas dood ;-). Is het nog ergens anders te vinden? Ik hoor graag! Vriendelijke groet Amber Schutteman

Geef een reactie

Hoe kunnen we helpen?

Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Meer weten over onze werkwijze? Stel ons je vraag!

Bel ons op 050 260 01 66

Geknipt voor jou

Welke boeken en blogs lezen we? Welke video's zijn echt meer dan het kijken waard? We hebben ze voor jou op een rijtje gezet.

Naar de bibliotheek