Gemeente Amsterdam

Amsterdam is een grote stad, met veel mensen, met allerlei soorten vragen en aanleidingen. Maar wie zijn zij? Wat willen mensen weten en wat willen ze doen? In 2015 startte het grootste onderzoek naar klantvragen dat we hebben uitgevoerd. Dit was een belangrijk uitgangspunt voor het huidig werk. We analyseerden duizenden regels aan data. We doken in statistieken en systemen. Met deze gegevens werken Simon en Wiep met het team van eindredacteuren in samenwerking met Laura Wubben en Bas Timmermans. We verbeterden content en templates in diverse sessies met inhoudsdeskundigen en adviseurs. Henk Boeschoten en Jaap van de Putte verzorgden daarnaast de trainingen aan het team.

In 2014 werkten we ook voor de gemeente. We voerden we het onderzoek uit naar toptaken op intranet in samenwerking met Joost Sanders van Toptaakmonitor. We hebben daarbij zoveel mogelijk de eigen mensen betrokken door training en instructie. In korte tijd stond het onderzoek er en bracht de uitkomst voor Amsterdam helderheid voor het vervolg.

Stenden Hogeschool bibliotheek

Een hogeschool met internationale allure heeft studenten en onderwijzend personeel over heel de wereld die elke dag informatie zoeken, vinden, bewerken en toepassen. Samen met het team van 3 ervaren informatiespecialisten maakten we in het voorjaar van 2016 een nieuwe website binnen de kaders van de bestaande website die aansluit op het zoekgedrag van webbezoekers.

Je kunt met niemand beter onderzoek doen en informatie sorteren dan mensen die voor dit werk zijn opgeleid. Dit project was één van efficiëntste en leukste projecten die we de afgelopen jaren hebben gedaan. In heel korte tijd (iets minder dan 3 maanden) wisten we een nieuwe website te lanceren. Daarbij konden we profiteren van bestaande strategie, standaarden, vormgeving en en techniek die in het project in 2015 waren vastgelegd. Concept7 deed het interactieontwerp en design, WIND Internet de techniek.

Gemeente Nijmegen

Op dit moment werkt gemeente Nijmegen aan de ontwikkeling van een nieuwe gemeentelijke website. Doel van het project is verbetering van digitale dienstverlening. We zijn ingestapt op het moment van training en opleiding. Wiep verzorgde een aantal sessies aan redacteuren voor een ‘train de trainer Pair Writing’. Simon Besters begeleidt de keuzes en implicaties voor techniek en met name de samenhang met digitale formulieren. Met het team werkten Michiel Duijsings en Wiep Hamstra aan de contentinventarisatie en het sorteren van informatie. Dit leidde tot een nieuwe informatiearchitectuur.

Gemeente Noordoostpolder

Deze samenwerking bewijst dat je met zorgvuldige afweging in een bescheiden budget heel veel kunt bereiken. De gemeente Noordoostpolder nam afscheid van bestaande ideeën over hoe een gemeentewebsite eruit moet zien – een digitaal loket, veel eigen informatie – en startte met iets nieuws. De Drupal voor Gemeenten distributie werd weer aangepast en verbeterd.

 

Gemeente Roosendaal

Samen met het team van gemeente Roosendaal werkten we aan een nieuwe verbeterde versie van de DVG (Drupal Distributie voor Gemeenten). Ons werk bestond met name uit het doen van onderzoek vooraf, het toptakenonderzoek en begeleiding bij de implementatie. Deze was in handen van Simon Besters. Gemeente Venlo stelde de content voor hergebruik ter beschikking.

Gemeente Oisterwijk

Gemeente Oisterwijk is een klant vanaf het eerste uur. Al in 2010 kwam Simon over de vloer in de begeleiding voor inspectie op de Webrichtlijnen, net nadat hij dit werk voor gemeente Goirle had gedaan als ambtenaar. Al 5 jaar op rij voldoet de gemeentewebsite van Oisterwijk aan de eisen aan digitale toegankelijkheid. Eerst met een keurmerk met 3 sterren, nu volgens Webrichtlijnen 2 AA.

Simon begeleidde verder de ontwikkeling naar een nieuwe versie van oisterwijk.nl. WIND Internet tekende voor de techniek.

In Oisterwijk geldt het motto: de website is niet groter dan het beheer aankan. Het ontwerp is van Momono en is daarna herhaaldelijk gekopieerd, bijvoorbeeld in de Bilt, Gilze-Rijen, Baarle-Nassau, Alphen-Chaam.

Openingstijden zwembad

In het voorjaar van 2016 kwam de gemeente Oisterwijk bij ons met het volgende probleem: de gemeenteraad had besloten de openingstijden van het gemeentelijke openluchtzwembad aan te passen. Het zwembad gaat voortaan alleen open als het volgens Weeronline die dag 20 graden of warmer wordt. Hoe leggen we dat helder uit op de website, vroeg de gemeente zich af.

Simon ontwikkelde een oplossing volgens de toptaakmethode. Samen met de webmaster van de gemeente Oisterwijk werkte hij de klantreis uit en maakte een ontwerp voor een module die elke middag – op basis van onder meer de weersvoorspelling – automatisch een melding genereert: ‘Open’, ‘Beperk open’ of ‘Gesloten’. Die melding verschijnt op de homepage in het toptaakblok van waaruit de bezoeker naar een detailpagina met de exacte openingstijden kan. Het resultaat: bezoekers van de website zien meteen of het zwembad wel of niet open is, het callcenter wordt ontlast en geen klanten die voor niets naar het zwembad komen. Doordat Oisterwijk al een paar jaar volgens de toptakenmethode werkt, kon deze oplossing snel, nog net op tijd voordat het zwemseizoen begon, gereed zijn.

Gemeente Gooise Meren

In september 2014 zijn we gestart met ons werk voor gemeente Gooise Meren, een fusiegemeente van de gemeenten Naarden, Muiden en Bussum. De opdracht was uitdagend omdat de gemeente ‘met een wit vel’ kon beginnen, maar tegelijkertijd te maken had met de praktijk van bestaande organisaties die eigenlijk vooraf moest bedenken hoe de organisatie er over een jaar uitzag.

Met het team onder leiding van Mieke Bos zijn we begonnen met kennissessies. Daarna volgde onderzoek naar taken en aanleidingen. Samen met de organisatie hebben we 2 overlappende contentstrategieën ontwikkeld. Eén voor de dienstverleningswebsite en een voor de website voor bestuur en raad. Het bureau Eend uit Utrecht stond garant voor het ontwikkelen, testen en opleveren van de interacties en het design, een doorontwikkeling van wat er binnen DvG (Drupal voor Gemeenten) is ontwikkeld. Onder het motto ‘van raadsysteem naar raadssysteem’ is daarmee een nieuwe standaard opgeleverd voor bestuursinformatie. WIND Internet zorgde voor de techniek onder de website voor bestuur en raad.

Er waren genoeg uitdagingen op ons pad. Tijdsdruk was er één van. Wat we hebben geleerd is te zorgen voor een stevig fundament. Eerst zorgen dat het werkt, daarna automatiseren en verder bouwen.

Stenden Hogeschool

In de discipline contentstrategie neemt het werk voor universiteiten en hogescholen (‘higher ed’) een speciale plek in. Niet voor niets, want werken aan een website voor een hogeschool is rekening houden met heel veel verschillende stakeholders en doelgroepen. Probeer er dan maar een taakgerichte website van te maken die de benodigde conversie (inschrijvingen van gemotiveerde studenten uit binnen- en buitenland) oplevert.

Wiep onderzocht in 2014 de verschillende mogelijkheden. Het werk startte met een contentexploratie (een deels kwalitatief en deels kwantitatief onderzoek naar de kwaliteit van content). Concept7 deed de onderzoeken naar webbezoekers en klantvragen en vertaalde dit in een verrassend fris en duidelijk design.

Op 1 april 2015 stond volgens plan een mooie stevige, drietalige versie live van een compleet vernieuwde Stenden.com. Veel aandacht besteedde het team aan het verbeteren van het zoekfilter, de beschrijvingen van opleidingen. Het resultaat: een heldere en vriendelijke website die duidelijk laat zien waar Stenden voor staat, maar bovenal het voor de belangrijkste doelgroep heel makkelijk maakt om een taak te voltooien.

Gemeente Haaren

Gemeente Haaren was één van de eerste organisaties die bij de Staat van het Web aanklopte voor advies en begeleiding voor inspectie op de Webrichtlijnen. Er is veel bereikt, maar de gemeente heeft ook in de afgelopen jaren door verschillende omstandigheden (onder andere een afgeblazen gemeentelijke fusie) een achterstand opgelopen in de ontwikkeling van de digitale dienstverlening. Sinds 2015 is de gemeente daar weer volop mee bezig. Om helderheid te krijgen over de uitdaging die in het verschiet lag voor de gemeente werden we ingeschakeld. We spraken af dat we zouden helpen met:

  • Identificeren van het startniveau en uitgangspunten, onder andere met de DGMI (Digital Governance Maturity Index)
  • Verhogen van het kennisniveau in de organisatie, onder andere met training on the job en kennissessies
  • Uitvoeren van een gebruikersonderzoek

Gemeente Vught

Gemeente Vught benaderde ons in de persoon van Frank Schaap ergens in 2013. Frank had een goed plan: de gemeente was echt toe aan een nieuwe website. Hij had het eigenlijk al uitgetekend. Geen loketten meer, maar een taakgerichte indeling. Uiteraard – noblesse oblige – met perfecte techniek en helemaal volgens de nieuwe norm: Webrichtlijnen versie 2 AA. En natuurlijk met open-source techniek.

Frank ging samen met Simon aan de slag in de projectvoorbereiding. Samen stippelden ze de koers uit. Wie eerst overtuigen? Wie informeren? Met wie kunnen we aan de slag? Frank en Simon zaten vrij snel bij het management en bestuur aan tafel. Die gesprekken leverden het groene licht op waar Frank op wachtte. We ondersteunden bij de project en waren tegelijkertijd erg bevoorrecht om in de keuken mee te mogen kijken. Frank heeft er uiteindelijk samen met Eend en EzCompany een open-source gemeentewebsite DvG (Drupal voor Gemeenten) van gemaakt waarmee Vught en passant de hele markt heeft opgeschud.

Gemeente Almelo

Gemeente Almelo was de eerste gemeente in Nederland die de Drupal Distributie hergebruikte nadat gemeente Vught het had ontwikkeld en gebouwd. Het webproject in Almelo startte in de winter van 2013 met een kennissessie voor de verantwoordelijken voor digitale dienstverlening, communicatie en ICT. Die sessie bleek de eerste stap in een gezamenlijk traject dat leidde tot een taakgerichte website.

Na een tweede kennissesssie specifiek voor de communicatieverantwoordelijken, deden we samen het toptakenonderzoek met Sewan Neesan, de webverantwoordelijke. Daarnaast ontwikkelden Wiep en Henk samen met het team de design principles en de contentstrategie.

Lees meer over dit traject in Almelo in het blog. We hebben veel projecten gedaan, maar we zijn nog steeds een beetje onder de indruk van de werklust en discipline van de mensen in deze Twentse stad.

Gemeente Venlo

De gemeente Venlo is volgens ons ongekroonde nummer 1 in gemeenteland voor wat betreft hun website. In alles zijn focus en simplicity het uitgangspunt. Soepele interacties, kraakheldere content, perfecte techniek. In Venlo is de DvG (Drupal voor Gemeenten) met een ESB gekoppeld aan de interne systemen. Dat legde de weg open voor echt goede nieuwe aanpassingen, bijvoorbeeld in het afsprakensysteem.

Het project startte in maart 2014 en de oplevering van de nieuwe website was in september 2015. Werkzaamheden:

  • Onderzoek naar beginsituatie en ondersteuning inrichting projectorganisatie
  • Advieswerk binnen het project over specifieke deelterreinen: beheer, governance, techniek
  • Toptakenonderzoek in samenwerking met Toptakenmonitor
  • Digital Governance Maturity Index
  • Contentmigratie van nieuwe content in nieuwe DvG

Provincie Groningen

De Staat van het Web onderhoudt een bijzondere band met de provincie Groningen. Natuurlijk, Wiep woont in Groningen. Maar het is meer dan dat. In 2009 nam Jan Barkhof contact op met haar vanwege zijn plannen voor de nieuwe website. Het moest anders, beter, leesbaarder, toegankelijker. Dat kon alleen met een professionele webredactie in het hart van de organisatie.

De website was voorheen een groot platform waar iedere afdeling zijn eigen zaken kon publiceren. De ene tekst was lang en ingewikkeld, de ander kort en onbegrijpelijk. Samen met het team zijn de contouren voor de website uitgestippeld: een webvisie, uitgangspunten, standaarden en gemandateerde webredactie. Het leverde Wiep uiteindelijk de inspiratie op voor het boek, ‘Het Geheim van de Overheidswebsite’ dat door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onder alle gemeenten gratis is verstrekt.

In de jaren daarna volgden nog andere werkzaamheden, zoals trainingen samen met Henk, onderzoeken Webrichtlijnen en advieswerk. Op dit moment werkt Wiep aan de doorontwikkeling van de website om de digitale dienstverlening te verbeteren.

 

Gemeente Tilburg

In 2013 kregen we telefoon van Michiel Duijsings, hij was bezig met plannen voor een nieuwe gemeentewebsite. Of we konden helpen. De gemeente Tilburg had toen nog eigenlijk 3 websites met in totaal duizenden webpagina’s met bovendien ook veel onderlinge overlap. Dit koste onevenredig veel tijd en geld en leverde niet de gewenste kanaalsturing op. Michiel wist precies wat het probleem was, en schakelde ons in om de route verder uit te stippelen en hem te ondersteunen.

Michiel had zijn leidende strategie geformuleerd: “In één keer goed, in één keer raak, overal en altijd.” In de contentstrategie hebben we dat verder uitgewerkt met als input de uitkomsten van het toptakenonderzoek.

Het hoofd afdeling Statistiek keek kritisch en geïnteresseerd toe. Henk en Wiep trainden in de zomer van 2013 alle webprofessionals en het voltallige communicatieteam. Het ontwerp voor de nieuwe website bleek verfrissend. De uitwerking ‘met de toptaak-tegeltjes’ baanbrekend. De content ging radicaal op de schop. Tilburg is volgens ons het bewijs dat een grote stad met grote doelstellingen een bruikbare en compacte website kan maken én beheren.

Gemeente Haarlem

Wiep, kun je me helpen met het ontwikkelen van een webvisie? Mieke Bergkamp, hoofd Mediabureau, bleek ergens in 2010 in een zaaltje te hebben gezeten bij een workshop van Carel en Wiep.

Haar vraag: uitgangspunten voor de afdelingen dienstverlening en communicatie samensmeden tot een bovenliggend doel om zo de basis te leggen voor een betere digitale dienstverlening. We gingen aan de slag met onderzoek naar de content, weborganisatie, toptaken en toegankelijkheid.

Dat leidde tot de conclusie: als Haarlem de belofte van het bestuur (klant centraal, betere dienstverlening) wil waarmaken, dan moet het roer om. Concept7 leverde het concept en design en leverde zo een nieuw ijkpunt in de wereld van gemeentelijke toptakenwebsites.

Wetterskip Fryslân

Droge voeten, schoon water en voldoende water. Hiervoor garant staan is de missie van Wetterskip Fryslân.

Dit doen ze al eeuwenlang, met succes. Maar wat doe je anno nu als waterschap op het web? Welke diensten bied je aan? Aan wie? Wetterskip Fryslân wilde de nadruk leggen op verbeteren van de digitale dienstverlening. Denk aan het soepel en snel aanvragen van vergunningen of ontheffingen en bekijken van regelingen. In 2012 verzorgden Henk en Wiep de kennissessie die de start vormde voor het traject

In de periode vanaf 2010 is Wiep Hamstra samen met Manon Vrieling met dit doel aan het werk geweest in een team om dit in kaart te brengen. Concept7 leverde het design en het interactieontwerp, Python United de techniek.

Universitair Medisch Centrum Utrecht

Een website voor een universitair ziekenhuis maken is geen eenvoudige opgave. Er zijn afdelingen, units, onderwijs- en onderzoekscentra. Deelorganisaties die allemaal iets willen vertellen. Er is content, veel content. En er zijn natuurlijk patiënten, mensen die snel iets willen weten over behandelingen in gewone-mensentaal. Mensen die op allerlei devices de website willen bekijken. Dan kom je al snel uit op onderwerpen rond toegankelijkheid en bruikbare content.

Binnen het ontwikkeltraject zijn Simon, Wiep en met name Iacobien betrokken geweest met alle checks rond toegankelijkheid. Het streven van UMCU is om te voldoen aan Webrichtlijnen versie 2. Iacobien begeleidde de ontwikkeling van het interactieontwerp, het design en de techniek door de tussenopleveringen steeds op toegankelijkheid te testen en over de uitkomsten te adviseren. Ook de webredactie werd door Iacobien getraind.

Begeleiding inspecties Webrichtlijnen

In de afgelopen jaren begeleidden we talloze organisaties naar een geslaagde inspectie op digitale toegankelijkheid. Het liefst doen we dat op het moment dat de website in aanbouw is, omdat je dan nog relatief eenvoudig kunt bijsturen. Onze begeleiding bestaat uit het begeleiden in het proces, overnemen van het papierwerk, het interpreteren en uitwerken van inspectierapporten en het trainen van webprofessionals om zelf toegankelijkheidsproblemen op te lossen. We werkten onder andere voor:

  • Gemeente Best (*** foutloze inspectie)
  • Gemeente Leeuwarden (***)
  • Gemeente Zeewolde (***)
  • Gemeente Midden-Delfland (***)
  • Gemeente Goirle (***)
  • Gemeente Dongen (***)
  • Gemeente Oisterwijk (***)
  • Gemeente Heerenveen (***)
  • Gemeente Bloemendaal (**)
  • Gemeente Leiden (***)
  • Gemeente Raalte (***)
  • Gemeente Den Helder (***)
  • Gemeente Tilburg
  • Gemeente Haarlem
  • Universitair Medisch Centrum Utrecht
  • Gemeente Oisterwijk

Advies en ondersteuning intranet

Veel organisaties kennen ons dankzij het werk aan websites. Logisch, want die zijn voor iedereen zichtbaar. We werken ook aan verbeteringen van intranetten in organisaties. We werkten onder andere voor:

  • Gemeente Westland
  • Gemeente Amsterdam
  • GGD Drenthe
  • Veiligheidsregio Drenthe
  • Gemeente Oisterwijk
  • Gemeente Dongen
  • Gemeente Baarle-Nassau
  • Drechtsteden

Hoe kunnen we helpen?

Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Meer weten over onze werkwijze? Stel ons je vraag!

Bel ons op 050 260 01 66

Geknipt voor jou

Welke boeken en blogs lezen we? Welke video's zijn echt meer dan het kijken waard? We hebben ze voor jou op een rijtje gezet.

Naar de bibliotheek