Regel je Fte’s en stop met zeuren

Impactive publiceerde in de zomer van 2009 een onderzoek naar de kwaliteit van teksten op gemeentewebsites. En, de conclusie ligt voor de hand (vind ik): de kwaliteit is bedroevend. Overigens keek Impactive alleen naar teksten uit de dienstencatalogus (meestal e-loket genoemd). Directeur Joel van der Meer vertelt dus niets nieuws als hij zegt dat hoog scoren op ‘de’ monitor (monitor.overheid.nl- deze site en lijst bestaat niet meer – wh) niets zegt over de communicatieve kracht van een gemeentewebsite. Ik moest toen meteen weer denken aan een column die ik voorlas op een bijeenkomst voor webprofessionals in 2007. Ik schreef toen aan de eerste editie van Het Geheim van de Overheidswebsite.

Wat is het recept voor een goede gemeentesite? Dit leek me nu een geweldig interessant onderwerp voor een column voor deskundigen. Ik vind het namelijk teleurstellend. We leveren prutswerk af. Als we al iets afleveren.

Ik hoor vaker de problemen dan de successen. Een paar klachten van bezoekers:

  • Help, ik kan niets vinden.
  • Ik ben blind, oud of doof of alles tegelijkertijd: hoe moet ik de website gebruiken?

Er is meer. Er wordt heel wat afgezeurd in het gemeentehuis:

  • Waarom leveren mijn collega’s geen content aan?
  • Ik heb geen tijd, geen geld, geen Fte’s, hoe moet ik het regelen?

Er is altijd iets dat belangrijker is dan internet. En ondertussen doen we niets. We klagen nog een beetje en wachten af tot de consultants binnenrijden bij ICT.

Dit is mijn mening. We doen als communicatiemensen niet mee en het is onze eigen schuld. En laat ik duidelijk zijn. Ik vind dat u zich geen communicatieman of –vrouw mag noemen als internet aan u voorbij gaat. Geen idee wat er mogelijk is? Kies dan een ander beroep.

Internet is niet een medium, het is hét medium. Om te communiceren. Om anderen te laten communiceren. Om diensten te verkopen.. Doen we dat al? Een gemeente, dat is toch de community avant la lettre? Waarom doen we daar dan niets mee?

Laat ik het nog wat erger maken. Het is eigenlijk treurig gesteld met ons. Nergens wordt meer gezondigd tegen communicatieprincipes dan bij de overheid. We staan erbij en kijken ernaar.

Ambtenaren zijn te ambtelijk, te traag, te vaag, ze zenden alleen maar.

Kent u de maximes van Grice nog? Goede communicatie voldoet aan het maxime van kwaliteit, kwantiteit, relevantie en wijze. Kom daar maar eens om op een bewonersbijeenkomst.

Maar goed, ik ben op zoek naar het geheim van de smid. Ik moest naar Den Haag. Daar sprak ik met een adviseur van Advies Overheid.nl. Daar adviseerde men om de overheidsmonitor te gebruiken. Dit is een ranglijst van 443 websites van alle gemeenten. Zijn tip: vraag aan hoogscorende gemeenten hoe ze het aanpakken. Kijk wat je er van kan leren. Wat een goed idee!

Assen staat op de zevende plek. Ik moest Assen bellen want zij zouden me het geheim onthullen! Het was een leerzaam gesprek. Hoe zij zo hoog scoorden? Door het allemaal in eigen huis te doen. De techniek, de hele digitale winkel. Alles uitgebreid getest.

En de content dan, vroeg ik voorzichtig? Het antwoord was ontluisterend. De ICT afdeling is in deze Drentse stad heer en meester over internet! Een communicatiemiddel! Ziet u het al voor u? En ook bij de nummer 1 op de lijst, Dordrecht: hetzelfde laken een pak! ICT regelt het allemaal!

Deze lijst onthulde dus geen geheimen. Maar leerde mij dat internet nog steeds het domein is van techniek. En dat moet veranderen.

Techniek is nodig, maar zo passé. Alleen maar denken in techniek betekent: laten zien dat internet nog steeds geen communicatiemiddel is. U bewijst dat u er geen verstand van heeft.

Dus weg met die lijst. Verplicht uzelf om op communicatieve kracht te scoren. Doe het vanuit uzelf, omdat het moet, omdat het uw vak is. En vindt u het niets aan? Kies dan een ander beroep.

Ik geef u nog een tip. Is het u al opgevallen dat een site als You Tube zo populair is? Dat is niet omdat de webmaster zijn website maakt. Kennelijk voorziet het in een behoefte. Waarom zou dit niet voor overheidssites mogen gelden? Wat je antwoord ook is, stel jezelf die vraag! En doe je voordeel ermee. Weet alles. Lees u suf en praat u schor met vakbroeders en zusters.

En nog wat. Ga morgen naar uw werk en schaf meteen de groep van ongeïnteresseerde amateurschrijvers af. Als ambtenaren niet kunnen schrijven, waarom zouden ze dan gaan vlammen op internet? Schrijf zelf of huur een goede redacteur in. Regel je Fte’s en stop met zeuren. Ga voor de zaak, en doe wat. Of kap er mee.

Dus wat is het geheim van goede overheidssite?
Het antwoord is: dat bent uzelf.
Veel succes en plezier op die interessante en leerzame reis.
Ik wens u nog veel boeiende bijeenkomsten toe en bedank u hartelijk voor uw aandacht.

Geef een reactie

Hoe kunnen we helpen?

Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Meer weten over onze werkwijze? Stel ons je vraag!

Bel ons op 050 260 01 66

Geknipt voor jou

Welke boeken en blogs lezen we? Welke video's zijn echt meer dan het kijken waard? We hebben ze voor jou op een rijtje gezet.

Naar de bibliotheek