Hoera! Geen draagvlak voor je website

Waarom willen webverantwoordelijken zo graag draagvlak voor de website in de eigen organisatie? Ik spreek geregeld met webredacteuren die met dat idee worstelen. Want, zeggen zij: het is toch in het belang van de organisatie dat iedereen meedenkt? De medewerkers zijn toch verantwoordelijk voor de inhoud? Mijn antwoord op die vraag is: nee. Het is he-le-maal niet nodig. Laat dat draagvlak maar zitten en besteed je tijd maar aan nuttiger zaken.

In de eerste editie van Het Geheim van de Overheidswebsite (2007) besteed ik er nog een paar regels aan, hoe je een organisatie net-oriented maakt. Want Jakob Nielsen zegt in zijn boek Designing Web Usability (1999) dat het moet, je organisatie zodanig inrichten dat iedereen bij alles wat hij of zij doet zich meldt bij de webredacteur om het online te zetten.

OK, ik overdrijf. Maar Nielsen heeft het over een HOME RUN website waarbij: “No web team, no matter how good, can create a website that really works if the rest of the company is mired in the physical world and unwilling to put the Internet first in all aspects of virtually all projects.”

Tussen de oren krijgen

Webteams die dit interpreteren als aansporing om draagvlak te krijgen, zijn uren en uren bezig om ‘het internet tussen de oren te krijgen van de medewerkers’. Deze wens staat ook vaak in beleidsplannen voor het web. Maar waarom? Een jurist of een accountant gaat toch ook niet de APV (Algemeen Plaatselijke Verordening) of de begroting ’tussen de oren krijgen’? Of aan iedereen vragen om mee te denken met de voorjaarsnota? Waarom doen webmensen dat dan wel met hun product?

Natuurlijk, kennis van de inhoud en organisatie van de website in de organisatie is prettig. En waardering is nog fijner natuurlijk. Maar verwar het niet met het draagvlak willen hebben (of erger: bewustwording) voor je website.

Primitieve organisatie

Draagvlak willen creëren is een nutteloze bezigheid. Veel energie, weinig resultaat. Ik denk de behoefte aan draagvlak nog stamt uit lang vervlogen tijden waarin webbeheer primitief was georganiseerd. Gewoon omdat een website een technische aangelegenheid was en het publiceren voor het web vooral ‘gedoe’.

Omdat er dan geen redacteur beschikbaar was, deed de handige technische man met HTML-kennis zijn opperste best er wat van te maken. Noodzakelijke voorwaarde voor deze dienstverlening: een decentrale redactie van meeschrijvende vrijwilligers, ‘de deskundigen’.

Kijk, in zo’n situatie moet er wel draagvlak zijn, want zonder empathie met het grote geheel, de website als oneindig instrument, zou geen vrijwillige meeschrijver zich ooit melden.

Maar inmiddels werken we toch met een professionele webredactie, of niet dan?

Gedraag je als expert

Draagvlak voor je website zoeken is voor amateurs. Het is als bedelen om erkenning. Zeuren en klagen om aandacht. Maar je werk doen als webprofessional, dat is het échte werk. Jij zit dit te lezen, dus je kunt dit prima. Simpelweg omdat je ervaring hebt, er wat boeken over hebt gelezen en trainingen hebt gevolgd. Want als expert lever je een goed product. En krijg je er automatisch de waardering voor terug. In elk geval van de buitenwereld, en daar doe je het voor.

De enige plek waar je wél draagvlak voor je website moet hebben, is dus bij je lezers of klanten. Zij bepalen of je website werkt en of deze doet wat je management belooft in missies en ambitiestatements. Want zo werkt het wel, de webprofessional spant zich in om op het web te doen wat de organisatie belooft.

Nog niet overtuigd?

Ik noem nog een paar redenen waarom intern draagvlak voor de website juist geen voorwaarde is voor een goede website.

  1. Consensus. Draagvlak heeft iets in zich van ‘iedereen moet het eens zijn’. Dat betekent: water bij de wijn doen, middelen, harmonie boven alles. Soms minder goede opties kiezen om het draagvlak maar niet te verliezen. Stel je eens voor dat bij het aanleggen van wegen iedereen intern betrokken moet zijn. De kleuren van de strepen, de borden, het wegdek: overal moet over vergaderd worden. Dat doen we liever niet. Waarom dan wel polderen over de website?
  2. Gekleurde bril. Waar het hart vol van is, stroomt de mond van over. Dus, eigen projecten eerst. Die leuke projectleider met zijn ‘net-oriented’ aanpak komt aanzetten met de langste teksten en de meest irrelevante content. Wat te doen? In een draagvlak-aanpak zit de teleurstelling bij voorbaat al ingebakken. Nee zeggen kan niet meer. Weg draagvlak, weg blije reputatie van de draagvlak-webredactie.
  3. Content is geen commodity. Content voor je website is geen gratis bijproduct. Relevante inhoud ontstaat niet zomaar, het is resultaat van een langere route en soms gepuzzel en gesteggel. Content voor de website is ook meer dan een ‘leuke webtekst’ of een toegankelijk geschreven samenvatting van een beleidsnotitie.
  4. Meningen. Een website beheer je op basis van feiten, niet op basis van meningen. Dat doe je omdat de bezoeker niet geinteresseerd is in wat jij als organisatie wil vertellen, maar een antwoord wil op zijn of haar vraag. Als je wil sturen op feiten, dan moet je dus het overzicht hebben over het totaal. Een betrokken collega heeft per definitie geen overzicht over de vragen en problemen van klanten. Dat overzicht heeft de webprofessional wel.
  5. Tijdwinst. In de tijd dat je bezig bent met uitleggen, vergaderen, mensen in sessies bijeen roepen die eigenlijk iets anders willen doen, had je al lang het werk kunnen doen waarvoor je bent aangenomen. Draagvlak zoeken is vragen om erkenning vooraf. Wat je moet doen is de bevestiging verdienen achteraf.

Conclusie

Ik denk dat je als webprofessional helemaal je organisatie niet ‘net-oriented’ hoeft te maken en dat je ook geen draagvlak bij niet-experts nodig hebt voor je beslissingen. Daarom ben ik ook zo’n fervent tegenstander van decentrale webredacties met amateurs.

Wel moet je bij je management en/of bestuur uiteraard rond de tafel zitten om te vertellen wat je visie is op webbeheer en wat je doet en nodig hebt om de website tot een succes te maken. Jij bent dan verantwoordelijk om die collega’s op te zoeken die je daarbij kunnen helpen.

Alle overigen – ‘The rest of the company’ – kunnen dan gewoon lekker doen wat zij altijd doen: plannen maken, projecten managen, vergunningen verlenen, notities schrijven. Dat kunnen zij als geen ander. Dat was in 1999 zo, en het zal voorlopig wel zo blijven. Want het webteam regelt de website. En de boekhouder de boekhouding. En de telefonisten het telefoonverkeer. En dat is wel zo efficient.

Wat vind jij?

Heb jij nog redenen om niet op zoek te gaan naar draagvlak? Of juist wel? Vertel het en laat hieronder je reactie achter. Ik ben erg benieuwd!

Geef een reactie

Hoe kunnen we helpen?

Benieuwd wat we voor je kunnen doen? Meer weten over onze werkwijze? Stel ons je vraag!

Bel ons op 050 260 01 66

Geknipt voor jou

Welke boeken en blogs lezen we? Welke video's zijn echt meer dan het kijken waard? We hebben ze voor jou op een rijtje gezet.

Naar de bibliotheek